Tudom, tudom, még a csapból is az amerikai választási kampány folyt; mindenki találgatott, esélyeket latolgatott vagy éppen elemzett. A New York Times honlapján még egy ábrát is közkinccsé tettek, melyen a győzelemhez vezető lehetséges utakat vázolták fel.[1] Az ágrajz szerint az elektori rendszerben 512 mód kínálkozott arra, hogy valaki diadalmaskodjon. Pontosabban 5 esetben döntetlen eredmény születhetett volna – nem így lett.
Kiélezett küzdelem volt, azonban a Demokrata Párt abszolválhatta sikeresen a választást. Four more years. Mint tudjuk. Hogy a programok, a korábbi tettek vagy éppen lélektani jelenségek és az emberi tényező játszottak-e nagyobb szerepet a kampányban, ezt most kevésbé boncolgatnám – bár személyes véleményem, hogy az utóbbi igen jelentős mértékben hozzájárult a demokrata sikerhez.
Véleményemet többek között egy magyar fiatalember bejegyzései formálták e tekintetben. Hampuk Richárd a kampány minden mozzanatáról beszámolt[2], így az interneten keresztül folyamatosan nyomon követhettük, mi is történik az Obama-kampányban. Az egyik billegőnek tekintett államban, Ohioban vette ki részét a feladatokból.
Feljegyzéseit, írásait csak ajánlani tudom mindenkinek – számos érdekes információt tartalmaznak, olyasmiket, amikről kívülállóként nem értesülhetnénk pusztán a híradásokat nézve. Olvashatjuk, hogy mit tartalmaztak az aktivisták számára készített door to door kampányanyagok, mik voltak számukra tiltott dolgok, hogyan is zajlik a canvassing. Érdekes volt olvasni, mennyi egyetemista mozdult meg, hogy önkéntesként segíthessen – persze a kampánycsapat sem volt hálátlan, Dr. Jill Biden (az alelnökjelölt felesége) látogatott el hozzájuk. A beszámolókból ítélve a lelkesedés fokozódott.
Az elnökjelöltek tv-vitái, a Sandy hurrikán érkezése mind-mind alakították a választópolgárok véleményét. Azonban itt számított csak igazán az emberi tényező. És ez sikerre vitte az Obama-kampányt.
Akármelyik elnökjelölt győzelméért szorítottunk, az mindenki számára figyelemre méltó kell legyen, hogy egy magyar fiatalember is tevékeny részese volt az egyik kampánynak. Hampuk Richárd az álmok földjére lépett és kicsit segített, hogy részesei legyünk mi is ennek az amerikai álomnak. Számára bizonyosan siker és akár szakmai előrelépés, számunkra pedig érdekes élmény volt ez a „kampány-utazás”. Köszönjük.
A kép forrása: https://www.facebook.com/barackobama